Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Budowa mostu na DK77 w Sandomierzu na ostatniej prostej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Kielce

Podziel się ze znajomymi:

Kolejny etap budowy mostu w ciągu drogi krajowej nr 77 w Sandomierzu. Obiekt przeszedł próbę obciążeniową. Na moście zostało zaparkowanych dziewięć ciężarówek o masie całkowitej 306 ton.

Zadanie realizuje Mrbud w konsorcjum ze spółką z własnej grupy – Kobylarnią, a wartość umowy to ponad 92,5 mln zł.

Pozytywna próba obciążeniowa

Wywrotki wykorzystane do statycznej próby obciążeniowej zostały ustawione w odpowiednim miejscu i liczbie na wszystkich pięciu przęsłach mostu. Takie badanie pozwoli określić sztywność ustroju nośnego obiektu mostowego poprzez „pomiar” jego ugięcia pod obciążeniem. Natomiast na podstawie pomiarów osiadań możliwa jest ocena nośności podpór.

Kolejnym etapem były obciążenia dynamiczne z wykorzystaniem poruszających się po moście wywrotek. Takie badania mają z kolei na celu określenie częstotliwości drgań, współczynnika tłumienia i dynamicznych właściwości przęseł.

Nowa konstrukcja mostu w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik - Sandomierz - Stalowa Wola zastąpiła tą z 1953 r. Została ona rozebrana po 70 latach, bezpośrednio przed rozpoczęciem prowadzonych robót budowlanych. W 2024 r. stalowe elementy nowego ustroju nośnego zmontowane zostały na istniejących, odpowiednio wzmocnionych podporach. Zabetonowane zostały także płyta pomostu i kapy chodnikowe. W tym roku na chodnikach ułożona została izolacja i nawierzchnia z emulsji bitumicznej i barwnego kruszywa. Dzięki temu ciągi piesze zyskały docelowy wygląd.

Wykonawca zamontował słupy oświetleniowe, bariery ochronne, a także wyróżniające się kolorem, widoczne z daleka polimerobetonowe deski gzymsowe. Wykonał także kanał technologiczny, chodnik techniczny oraz dylatacje. W kolejnym etapie ułożona została izolacja płyty pomostu, a następnie warstwy nawierzchni – ta z asfaltu lanego i kolejna, ścieralna SMA. Do wykonania pozostają już tylko roboty wykończeniowe i instalacyjne.

Sama konstrukcja stalowa mostu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów, które zespalane były przez kilka miesięcy częściowo w wytwórni wykonawcy, częściowo na placu budowy oraz już po zamontowaniu na podporach pomocniczych. Łączna powierzchnia zmontowanych elementów to około 17 tysięcy metrów kwadratowych. Część z nich montowana była na wzmocnionych podporach zalewowych z użyciem dźwigu. Pozostałe zostały nasunięte na także wzmocnioną podporę nurtową znajdującą się w rzece. Ponad rok temu zakończył się etap nasuwania najcięższego, 300-tonowego, mierzącego 100 m elementu stalowej konstrukcji mostu na podporę rzeczną. Skomplikowaną i dokładnie monitorowaną operację poprzedziły kilkutygodniowe przygotowania.

Dostępny od 2026

Most powinien zyskać ostateczny kształt do jesieni, ale korzystanie z obiektu możliwe będzie w przyszłym roku, po wybudowaniu węzła w prawobrzeżnej części miasta. Węzeł pozwoli na skomunikowanie dwóch mostów (obecnie użytkowanego, oddanego do ruchu w 2011 r. i budowanego, dzisiaj testowanego) z drogą krajową nr 77 i nowym, projektowanym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 723.

Pierwotnie miało być w tym miejscu rondo, jednak w związku z planowaną budową drogi wojewódzkiej zaprojektowany został węzeł. Powstał nowy projekt, uzyskano nową decyzję środowiskową, a obecnie procedowany jest wniosek o zmianę pozwolenia na budowę nowego włączenia mostu do drogi.

Po wybudowaniu mostu i węzła, sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77, stanowiąca także ważne połączenie komunikacyjne między woj. świętokrzyskim a Podkarpaciem, będzie dwujezdniowa. Ruch odbywał się będzie dwoma mostami.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mosty na Podkarpaciu jak nowe

Inżynieria i innowacje

Mosty na Podkarpaciu jak nowe

Damian Kelman 01 sierpnia 2025

Duże zainteresowanie budową mostu w Santoku

Inżynieria i innowacje

Duże zainteresowanie budową mostu w Santoku

Damian Kelman 16 lipca 2025

Lubuskie. Nowy wiadukt gotowy, do mostu jeszcze trochę [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Wielkopolskie. Budowa mostu w Ślesinie coraz bliżej zakończenia

Inżynieria i innowacje

Krasnystaw. 11 chętnych do budowy mostu nad Wieprzem

Drogi i autostrady

Krasnystaw. 11 chętnych do budowy mostu nad Wieprzem

Przemysław Farsewicz 04 marca 2024

Zobacz również:

Mosty na Podkarpaciu jak nowe

Inżynieria i innowacje

Mosty na Podkarpaciu jak nowe

Damian Kelman 01 sierpnia 2025

Duże zainteresowanie budową mostu w Santoku

Inżynieria i innowacje

Duże zainteresowanie budową mostu w Santoku

Damian Kelman 16 lipca 2025

Lubuskie. Nowy wiadukt gotowy, do mostu jeszcze trochę [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Wielkopolskie. Budowa mostu w Ślesinie coraz bliżej zakończenia

Inżynieria i innowacje

Krasnystaw. 11 chętnych do budowy mostu nad Wieprzem

Drogi i autostrady

Krasnystaw. 11 chętnych do budowy mostu nad Wieprzem

Przemysław Farsewicz 04 marca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij